یکی از مؤلفه های مهمی که بودن در محیطی را لذت بخش یا عذاب آور می کند، افرادی هستند که در آن محیط با آنها سروکار داریم. هریک از همکاران در
این همکار فردی است که رئیس هر زمان که باید کاری انجام شود، به او مراجعه می کند. اساسا در توصیف برنده می توان گفت که او کارمندی ایدئال است. برنده فردی است که همیشه در لحظات حساس و مهم یا پروژه های بزرگ به او تکیه می کنند. نیازی به گفتن نیست که این فرد فهرست بلندی از دستاوردها دارد، در هر شرایطی
همیشه این نوع همکاران را حمایت و تشویق کنید، قدردان آنها باشید و از خودتان بپرسید: <<چه چیزهایی می توانم از این فرد بیاموزم تا حتی از او نیز بهتر شوم؟>>
قهرمان خاموش کسی است که کار خود را بدون تقدیر و قدردانی ای که سزاوار آن است، انجام می دهد. این نوع همکار فرد مهمی در گروه شماست. او ترجیح می دهد جلب توجه نکند. قهرمان خاموش هر روز تمام تلاش خود را می کند و بهترین کارش را ارائه می دهد. این فرد شباهت زیادی به <<برنده>> دارد ولی معمولا دست کم گرفته می شود و توجه چندانی به او نمی کنند؛ اما وجود او برای شرکت بسیار ضروری است.
کاری کنید که قهرمان خاموش حس کند که به دستاوردهایش توجه می شود. البته نباید درمورد این مسئله هیاهوی زیادی به راه بیندازید؛ زیرا او علاقه ای به جلب توجه کردن ندارد. سعی کنید او را از کنج خلوتش بیرون بیاورید: او را به موقعیت هایی وارد کنید که در آنها باید
شاگرد خوبی باشید و به تمام نصیحت های او گوش بدهید؛ زیرا
پیش کسوت کسی است که مدت زیادی عضو سازمان شما بوده است؛ بی شک، سایر همکاران و خود او هرازگاهی به این مسئله اشاره می کنند.
آیا می خواهید درباره تاریخچه شرکت یا سال های ابتدایی شروع کار آن چیزی بدانید؟ پیش کسوت کسی است که می توانید سؤال های خود را از او بپرسید. حتما این همکار را در گفت وگوها و
دوست کسی است که در
قدر روابط دوستانه ای را که در محل کار برقرار می کنید، بدانید! این همکار کسی است که همیشه می توانید به او تکیه کنید. اگر تازه کار هستید و به دنبال دوستی در محل کار می گردید، گشاده رو و
همکار شوخ طبع، در محل کار، فضای غیررسمی و سرزنده ای را ایجاد می کند. او زندگی را زیبا می بیند و در جلوگیری از ایجاد موقعیت های تنش زا استاد است.
از هم صحبتی و شوخی های همکار شوخ طبع لذت ببرید، البته تا زمانی که این شوخی ها موجب رنجش کسی نشده اند. مراقب باشید که این شوخی ها و سرگرمی ها در انجام کارهای جدی و مهم شما اختلالی ایجاد نکنند؛ چون هر چیزی باید در جای خودش باشد و نباید شوخی و سرگرمی را با کارهای مهم خود قاتی کنید.
سؤال هایی مانند <<شنیدی تو جلسه برای فلانی چه اتفاقی افتاد؟>>، <<درسته که می خوان کارمندان رو اخراج کنن؟>>، <<آیا واقعا اونها با هم رابطه دارن؟>> همگی پرسش هایی هستند که سخن چین از جواب دادن به آنها خوشحال می شود. بعضی از همکاران سخن چین عاشق اختراع کردن داستان های تکان دهنده هستند و بعضی هم وقت خود را صرف گفتن داستان هایی جذاب درباره دیگران می کنند.
همیشه مراقب همکار سخن چین باشید. خیلی وقت ها او را در گوشه ای یا سر میز دیگران، در حال کشف آخرین شایعات و خبرها پیدا می کنید. اگر این داستان ها به گوش تان رسید، عاقلانه رفتار کنید و این شایعه ها را پیش خود نگه دارید و به دیگران نگویید. به هر چیزی که این فرد به شما می گوید با شک وتردید نگاه کنید. وقتی که این فرد اطراف شماست، مراقب حرف های تان باشید. اگر شما شخصیت اصلی داستان بعضی از این خبرچینی ها و شایعات هستید، به سراغ منبع اصلی شایعه بروید و با او برخورد کنید.
افراد چاپلوس روش ساده ای بلدند: آنها برای بهره برداری کردن از افراد بالاتر از خود تقریبا هر کاری می کنند، کارهایی مانند گفتن حرف های خوشایند و تعریف وتمجید کردن. این کار موجب می شود که این افراد برای پیش بردن منافع خود، از همکاران سوءاستفاده کنند؛ البته این عجیب نیست و بخشی از
اینکه نقشه های فرد چاپلوس به جایی می رسد یا خیر، به خود او مربوط می شود. بهتر است که فقط او را تنها بگذارید و از او دوری کنید. البته این رفتار او می تواند به شما
تجربه نشان داده است که معمولا تعامل با فردی که همیشه غر می زند و شکایت می کند، مفید نیست. غر زدن و شکایت کردن او می تواند نتیجهٔ ناامیدی و
اجازه ندهید که
از فرد ت باز هیچ چیز بعید نیست. گاهی بعضی از همکارها از پشت به شما خنجر می زنند؛ مثلا فردی که گمان می کردید دوست شماست، ایدهٔ شما را به نام خودش ارائه می کند. آیا تابه حال چنین مشکلی برای تان پیش آمده است؟
در رویارویی با افراد ت باز همیشه باید هوشیار و مراقب باشید. هرگز با او مانند افراد عادی رفتار نکنید و این هوشیاری و احتیاط خود را کنار نگذارید؛ حتی اگر همه چیز خوب به نظر برسد و ظاهرا دلیلی برای احتیاط و هوشیاری شما وجود نداشته باشد. به هر چیزی که فرد ت باز می گوید، با شک وتردید نگاه کنید و به راحتی حرف های او را نپذیرید.
افراد کم کار و از زیرکاردررو درست مانند سراب می مانند: در ظاهر، مشغول کار به نظر می رسند؛ درحالی که در واقع مسئولیت های خود را به گردن دیگران می اندازند و از منافع و مزایای انجام آنها بهره مند می شوند.
اگر کارهای این همکار روی شما یا گروه شما تأثیری نمی گذارد، بهتر است که او را نادیده بگیرید؛ ولی اگر روی کار شما تأثیر می گذارد، حتما به این رفتار او اشاره کنید و به او تذکر بدهید. اگر فرد کم کار تحت نظارت و
همکار تازه کار معمولا فردی است که به تازگی تحصیلات خود را به پایان رسانده و مشغول کار شده یا تازه در شرکت شما
آیا روزهای اولی را که تازه مشغول کار شده بودید و مهارت کافی نداشتید، به یاد می آورید؟ وقت آن رسیده که قدم جلو بگذارید و مربی او شوید. اگر لازم است، همکار تازه کار و مبتدی تان را زیر پروبال خود بگیرید و هر روز چیزهای تازه ای به او بیاموزید. این همکار تازه کار به خاطر
۱۲ شخصیت مختلف در محیط کار و روش درست تعامل با آنها
نظریه هدف گذاری لاک؛ ۵ اصل برای تعیین اهداف معنیدار و چالشبرانگیز
کار ,همکار ,های ,نوع ,تعامل ,کنیم؟ ,این نوع ,است که ,نوع همکار ,با این ,چگونه با ,همکار تعامل کنیم؟ ,تعامل کنیم؟ همیشه
درباره این سایت